|
|
|||||
|
Mijn Familie | Mijn Hobby
muziek |Mijn
hobby oldtimers | Mijn Werk |
Mijn Links |
|||||
|
|
|||||
|
De
voorkant en de koplampen: Na de vakantie ben ik
maar eens wat aan de auto gaan demonteren. Het begon met de koplampen. Er
hebben in betere tijden ook reflectoren ingezeten maar daar was weinig meer
van te zien. Nadat de lampen verwijderd waren konden we de reflectoren eruit
wippen. Van een koplamp waren de lenzen of reflectoren nog goed, de andere
koplamp zal van een nieuwe lens moeten worden voorzien. De achter kant van de
reflectoren heb ik schoon gemaakt en in de Hammerite gezet. Dat spul moet lang
drogen, dus ondertussen de bumper maar eens gedemonteerd. Gelijk begonnen de
narigheden. Mercedes heeft
kennelijk in zijn vroegere jaren een opdonder gehad zodat de steunbalk waar
de bumper op vast zit 2 cm naar achteren staat aan de bijrijders kant. Dit
was op gelost door twee grote bouten als afstand steun te gebruiken en het
boeltje te voorzien van nieuwe plaatwerk. Aan de buitenkant ziet het er dan
aannemelijk uit, maar in de loop van tijd zal er bij de constructie balken wel iets fout gaan.
Dat bleek ook, de tijd heeft ervoor gezorgd dat de balk los was gekomen van
de zijsteun, daardoor kan daar water op komen en had vermoedelijk als de auto
lang buiten had gestaan het boeltje vanzelf weg geroest. De dwars balk heb ik
besteld bij Jaap Havik in Purmerend. Daar die een levertijd heeft, zijn we
vast begonnen met het spatbord aan de rechtervoorkant. Klik op spatbord
om naar dat deel te gaan. Op het moment dat de dwars balk er is ga ik met dit
stukje weer verder. Wie zijn neus schendt…… Nou de dwars balk is aangekomen, dus
de klus kon beginnen. Het betekent dat de dwarsbalk volledig verwijdert moet
worden. Dat gaat zo maar niet want die bestaat uit 2 delen. Je kom daar pas
achter als je de nieuwe balk binnen krijgt. Immers je krijgt dan een
voorschaal en een achterschaal. Het los slijpen heb ik in omgekeerde
richting gedaan. Daarom eerst de voorbalk op een aantal punten doorgeslepen.
Dat ging zeer simpel want aan de uiteinden was hij al zoveel keren opgelast
dat hij op sommige plekken met een klap met de hamer al los kwam. Deze balk
was niet het sterkste punt van de Mercedes. De voorschaal verwijderd. Daarna heb ik de achterschaal
verwijderd. Uiteraard wel eerst de bedrading weggehaald , want die is
natuurlijk zo doorgeslepen. Als de achterschaal weg
is kijk je tegen een kale voorkant aan, waarbij de hele boel flink heen en
weer is te halen. Zijn stijfheid haalt hij dus uit de achterschaal.
Hierop zitten ook de binnenschermen gelast. Daarna
de steunen die op de kokerbalken zijn gelast maar lekker opgefrist. Immers
met deze steunen wordt deze dwarsbalk ook weer aan de kokerbalken vastgemaakt
zodat hij zijn inzittenden bij een onverhoopte aanrijding beschermt. Op het plaatje hierboven is het
laswerk te zien. Ik heb gaatjes geboord in de achterste schaal om deze goed
met de kokerbalken en het plaatwerk te verbinden. Deze gaatjes heb ik verder
weer dicht gelast. De voorste schaal heb ik ook van veel gaatjes voorzien.
Via zgn. prop-lassen heb ik de voor en achterschaal
met elkaar verbonden. Hieronder een detail van het laswerk. Ik heb elders
deze methode van lassen van het internet afgehaald, je kan een beschrijving
over deze lasmethode vinden bij Rustbuster. De voorschaal gemonteerd En vervolgens in de Hammerite R1 en
metaallak Het eindresultaat: Voor zover de voorkant, nu gaan we
eerst verder aan de zijkant Updated nov 2010 |