Beschrijving: logo4.jpg

Beschrijving: henny2

 

Mijn Familie                       | Mijn Hobby muziek       |Mijn hobby oldtimers   | Mijn Werk                            | Mijn Links

 

Over mijn familie en waar we wonen

Over de orgels die ik bespeel en bespeeld heb

220 SE Coupe

begin           

koplampen & voorkant   

zijspatborden                

bumpers        

onderkant        

kantelbrug

 

220 SE cabriolet     DAF 33 Volvo 740

Over mijn werk bij Piller Germany GmbH & Co.kg

Dat spreekt voor zich

Beschrijving: image006.jpg

De voorkant en de koplampen:

 

Na de vakantie ben ik maar eens wat aan de auto gaan demonteren. Het begon met de koplampen. Er hebben in betere tijden ook reflectoren ingezeten maar daar was weinig meer van te zien. Nadat de lampen verwijderd waren konden we de reflectoren eruit wippen. Van een koplamp waren de lenzen of reflectoren nog goed, de andere koplamp zal van een nieuwe lens moeten worden voorzien. De achter kant van de reflectoren heb ik schoon gemaakt en in de Hammerite gezet.

 

 

Dat spul moet lang drogen, dus ondertussen de bumper maar eens gedemonteerd. Gelijk begonnen de narigheden.

Mercedes heeft kennelijk in zijn vroegere jaren een opdonder gehad zodat de steunbalk waar de bumper op vast zit 2 cm naar achteren staat aan de bijrijders kant. Dit was op gelost door twee grote bouten als afstand steun te gebruiken en het boeltje te voorzien van nieuwe plaatwerk. Aan de buitenkant ziet het er dan aannemelijk uit, maar in de loop van tijd zal er bij  de constructie balken wel iets fout gaan. Dat bleek ook, de tijd heeft ervoor gezorgd dat de balk los was gekomen van de zijsteun, daardoor kan daar water op komen en had vermoedelijk als de auto lang buiten had gestaan het boeltje vanzelf weg geroest.

 

De dwars balk heb ik besteld bij Jaap Havik in Purmerend. Daar die een levertijd heeft, zijn we vast begonnen met het spatbord aan de rechtervoorkant. Klik op spatbord om naar dat deel te gaan. Op het moment dat de dwars balk er is ga ik met dit stukje weer verder.

 

Wie zijn neus schendt……                                               

 

Nou de dwars balk is aangekomen, dus de klus kon beginnen. Het betekent dat de dwarsbalk volledig verwijdert moet worden. Dat gaat zo maar niet want die bestaat uit 2 delen. Je kom daar pas achter als je de nieuwe balk binnen krijgt. Immers je krijgt dan een voorschaal en een achterschaal.

 

Het los slijpen heb ik in omgekeerde richting gedaan. Daarom eerst de voorbalk op een aantal punten doorgeslepen. Dat ging zeer simpel want aan de uiteinden was hij al zoveel keren opgelast dat hij op sommige plekken met een klap met de hamer al los kwam. Deze balk was niet het sterkste punt van de Mercedes.

 

De voorschaal verwijderd.

 

Daarna heb ik de achterschaal verwijderd. Uiteraard wel eerst de bedrading weggehaald , want die is natuurlijk zo doorgeslepen. Als de achterschaal weg is kijk je tegen een kale voorkant aan, waarbij de hele boel flink heen en weer is te halen. Zijn stijfheid haalt hij dus uit de achterschaal. Hierop zitten ook de binnenschermen gelast. Daarna de steunen die op de kokerbalken zijn gelast maar lekker opgefrist. Immers met deze steunen wordt deze dwarsbalk ook weer aan de kokerbalken vastgemaakt zodat hij zijn inzittenden bij een onverhoopte aanrijding beschermt.

 

Op het plaatje hierboven is het laswerk te zien. Ik heb gaatjes geboord in de achterste schaal om deze goed met de kokerbalken en het plaatwerk te verbinden. Deze gaatjes heb ik verder weer dicht gelast. De voorste schaal heb ik ook van veel gaatjes voorzien. Via zgn. prop-lassen heb ik de voor en achterschaal met elkaar verbonden. Hieronder een detail van het laswerk. Ik heb elders deze methode van lassen van het internet afgehaald, je kan een beschrijving over deze lasmethode vinden bij Rustbuster.

 

De voorschaal gemonteerd

 

En vervolgens in de Hammerite R1 en metaallak

 

Het eindresultaat:

 

Voor zover de voorkant, nu gaan we eerst verder aan de zijkant

 

Updated nov 2010

 

HOME